13 ianuarie 2014

Revizuirea mai depinde şi de Băsescu, şi de UDMR


Fiindcă la CCR sunt 5 judecători (din 9) numiţi de Băsescu, de PDL şi de UDMR. Care ar urma să hotărască şi validarea (sau nu) a referendumului constituţional. Aşa că nimeni nu va putea mima neimplicarea. USL şi-a îngreunat misiunea apelând la Comisia de la Veneţia, dar a vrut să dea astfel un mesaj bizonului: "bă, noi nu suntem de capu' nostru ! deci, nici tu ! aşa că ciocu' mic !"

pesurse.ro:

ANALIZA Constitutie + Europarlamentare: Cum poate forta Basescu jocul prezidential in PSD

USL s-a angajat luni, oficial, intr-un demers contratimp: adoptarea proiectului de revizuire a Constitutiei pana la alegerile europarlamentare din 25 mai. Miza este uriasa: daca demersul USL va fi dus la bun sfarsit, atunci viitorul presedinte va avea puteri reduse si atunci pentru PSD n-ar mai fi tentanta functia. Daca, in schimb, planul pica, atunci PSD ar putea fi impins sa-si puna alt candidat decat Crin Antonescu. In toata aceasta ecuatie, Traian Basescu are o portita legislativa prin care poate bloca planurile de presedintie ale lui Crin Antonescu si poate reintra in joc.

Pesurse.ro va prezinta pasii USL, mutarea lui Traian Basescu si antidotul coalitiei.

Foaia de parcurs a USL e stransa si nerespectarea la sange a aspectelor procedurale ar fi o greseala fatala pentru USL. Intr-un parcurs legislativ care trece de doua ori pe la CCR, prin ambele Camere ale Parlamentului si pe la Comisia de la Venetia, Traian Basescu are o usita pe care poate sa o speculeze.

Acesta ar putea sa fie calcaiul lui Ahile pentru USL. In schimb, coalitia are si ea la indemana un instrument sa se fereasca de mutarea sefului statului.


Mai intai sa vedem care sunt pasii procedurali pentru USL:

FINALIZAREA IN COMISIE

In acest moment, Comisia de revizuire a Constitutiei, condusa de Crin Antonescu, are o prima varianta de modificare a Constitutie. Textul a primit amendamente si propuneri (Comisia de la Venetia, Consiliul Legislativ, asociatii profesionale in domeniul juridic). Toate acestea vor fi luate in discutie in data de 27 ianuarie, cand vor fi si aprobate in Comisie si textul care va iesi din comisie va fi varianta a 2-a a Constitutiei.

Urmeaza traducerea textului de revizuire a Constitutie in limba engleza, procedura care dureaza 1-3 zile, dupa care se trimite varianta Comisiei de la Venetia si Curtii Constitutionale. Asadar, dupa adoptarea unei variante intermediare a Constitutiei, textul pleaca de la comisie la inceputul lunii februarie. Din acest moment, USL trebuie sa astepte.

DECIZIILE CCR SI ALE COMISIEI DE LA VENETIA

Comisia de la Venetia va avea in 21-22 martie o sesiune si prin vot va aproba un raport pe Proiectul de revizuire a Constitutie, pe care il va trimite in cateva zile in Romania.

In ceea ce priveste CCR, aceasta va pune in discutie proiectul in prima parte a lunii februarie, cu tot cu avizul Consiliului Legislativ si va da verdictul tot in luna februarie. Este prima interventie a CCR. Aceasta este obligata ca in termen de 10 zile de la sesizare sa se pronunte.

Dupa ce comisia de revizuire va lua act de deciziile CCR si ale Curtii de la Venetia, va adopta FORMA FINALA a proiectului, pe care il va inainta Parlamentului spre adoptare.

Asadar, forma finala a proiectului, care va intra la vot in Parlament, va fi cunoscuta abia la finalul lunii martie.

ADOPTAREA IN PARLAMENT

Proiectul de revizuire trebuie adoptat de Camera Deputaţilor şi de Senat, cu o majoritate de cel puţin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere. Daca varianta adoptata de Camera difera de cea adoptata de Senat, atunci se ajunge la procedura de mediere. Daca nici atunci nu se ajunge la un acord, Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, hotărăsc cu votul a cel puţin trei pătrimi din numărul deputaţilor şi senatorilor asupra variantei finale a Constitutiei.

Urmeaza ultimele doua hopuri pentru USL.

VERDICTUL FINAL AL CCR

Dupa adoptarea de catre Parlament a Legii privind revizuirea Constitutiei, proiectul merge inca o data, pentru ultima oara, la Curtea Constitutionala. Este ultimul filtru. Curtea e obligata sa se pronunte in termen de 5 zile de la adoptarea in Parlament a proiectului. Daca avizul e negativ, totul trebuie luat de la zero si planul USL pica. Daca avizul e pozitiv, se merge mai departe catre mutarea lui Traian Basescu.

PORTITA LUI TRAIAN BASESCU 

In Legea referendumului nr. 3/2000, un capitol separat se refera la Referendumul privind revizuirea Constituţiei. Legea prevede aici, la art.6, alin.1, ca “organizarea şi desfăşurarea referendumului se stabilesc prin lege”.
Acesta ar putea sa fie calcaiul lui Ahile pentru USL, in conditiile in care Traian Basescu ar putea sa amane cat de mult posibil promulgarea unei legi de organizare a referendumului.

De exemplu, la revizuirea din 2003, a fost promulgate LEGEA nr. 375 din 22 septembrie 2003 pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei. Asadar este nevoie, in cazul referendumului de revizuire, de o lege speciala in acest sens, lege pe care Traian Basescu poate sa o amane suficient cat sa darame proiectul USL.

ANTIDOTUL USL

Pe de alta parte, USL are la indemana o metoda de evitare a acestui scenariu negru.

Guvernul ar putea sa emita o Ordonanta de Urgenta care sa prevada faptul ca referendumul pentru revizuirea Constitutiei se va organiza pe structura organizatorica a alegerilor pentru Parlamentul European, prin derogare de la Legea Referendumului.

Trebuie mentionat aici ca OUG poate fi atacata la CCR doar de catre Avocatul Poporului, dar acesta este numit de USL.

REFERENDUMUL DE REVIZUIRE

Revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum cu prag de validare de 50+1 si organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului de revizuire.

Nu in ultimul rand, USL trebuie sa NU adopte proiectul mai devreme de 24 aprilie.

Un comentariu :

Riddick spunea...

Încă o chichiţă prin care Băsescu ar putea "scoate din termen" referendumul. Sunt convins că NU O VA FOLOSI.


Gafă de proporții pentru USL: eroarea legislativă care ”boicotează” planul Constituție+europarlamentare

Liderii USL au anunțat că s-a stabilit organizarea referendumului de revizuire a Constituției odată cu alegerile europarlamentare. Se pare însă că nu s-au luat în calcul toate aspectele, iar Legea referendumului conține o eroare legislativă.

Articolul 15 al Legii 3/2000, pe scurt Legea referendumului, face o trimitere la Constituție care nu se leagă absolut deloc cu obiectul de reglementare.

Citește și: Deciziile majore in USL pentru 2014: VEZI cum se modifica Protocolul USL pentru PE, Constitutie, data alegerilor prezidentiale

”Art. 15
(1) Obiectul si data referendumului national se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) prin lege, in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, cu respectarea art. 147 alin. (3) din Constitutie;
b) prin hotarare a Parlamentului, in cazul referendumului privind demiterea Presedintelui Romaniei, cu respectarea art. 95 alin. (3) din Constitutie;”, prevede articolul 15 din Legea referendumului.

Dacă ne uităm în Constituție orbservăm că Legea referendumului face trimitere la un articol care nu are nicio legătură cu organizarea unui referendum de revizuire a Constituției.

”ARTICOLUL 147
(1) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.

(2) În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale.

(3) În cazul în care constituţionalitatea tratatului sau acordului internaţional a fost constatată potrivit articolului 146 litera b), acesta nu poate face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate. Tratatul sau acordul internaţional constatat ca fiind neconstituţional nu poate fi ratificat.

(4) Deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor”, prevede Constituția.

Eroarea majoră survine ca urmare a faptului că Legea referendumului nu a mai fost updatată, iar aceste prevederi fac trimitere la Constituția care a funcționat până în anul 2003, la ultima revizuire.

Cum poate juca Băsescu acest atu?

Pentru a pune în acord Legea referendumului cu prevederile Constituției trebuie modificată Legea 3/2000. Asta înseamnă o întreagă procedură parlamentară, iar legea va ajunge pe masa președintelui, cel care poate întârzia la maxim promulgarea legii. Președintele are dreptul că țină legea timp de 10 zile până la promulgare.

Având în vedere că întregul proces al USL este unul pe muchie de cuțit, președintele poate da peste cap toate calculele celor de la USL.

http://www.pesurse.ro/2014/01/13/gaf-de-proporii-pentru-usl-eroarea-legislativ-care/


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Zoe Petre, 2012: "Am preferat votul pe liste fiindcă am considerat întotdeauna că partidele de la noi nu au forţa şi identitatea necesară pentru un alt tip de sistem electoral. Dar, unul dintre argumente pro-uninominal, explicate de Victor Ponta de la tribuna Parlamentului, mi-a trezit interesul: anume că un astfel de vot nu permite intrarea formaţiunilor anti-sistem în ParlamentSau, oricum, aceste puterea acestor partide nu devine mare. În contextul în care Europa se află într-o stare de nedumerire, ideea ca noi să ne pricopsim cu un Parlament plin de dani diaconeşti, mă înspăimântă. Totodată, îmi repugnă total posibilitatea unei guvernări PDL-Dan Diaconescu, după alegeri. Ar fi o catastrofă. Dacă se vrea prevenirea a aşa ceva, prin uninominalul pur, este foarte bine".

 

Postări populare: